6 tips om uitgerust wakker te worden

Ken je dat? Heb je net de hele nacht geslapen, word je alsnog met een vermoeid gevoel wakker. Dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling. Door de volgende tips toe te passen, word jij voortaan iedere ochtend vol energie wakker! Dat vermoeide gevoel is nu verleden tijd.

Beperk je schermtijd
Uitgerust wakker worden en op tijd gaan slapen, gaan vanzelfsprekend hand in hand met elkaar. Het klinkt verleidelijk om voordat je gaat slapen nog even wat televisie te kijken of op je telefoon te scrollen, maar heel verstandig is dit niet. Vaak ben je (zonder dat je het zelf doorhebt) al snel een uur verder en ben je dus ook een uur slaap misgelopen, zonde! Het licht van je tv, telefoon of laptop zorgt voor een flinke dosis prikkels die je brein allemaal nog moet verwerken voordat je goed in slaap kunt vallen. Gun jezelf, maar ook je brein wat rust en probeer minstens één uur voordat je gaat slapen geen laptop of telefoon meer te gebruiken.

Slaapkamertemperatuur
Om goed te kunnen slapen is de temperatuur van je slaapkamer belangrijk. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een koude slaapkamer zorgt voor een betere slaapkwaliteit. Een (te) warme slaapkamer kan er zelfs voor zorgen dat je slaapritme in de war raakt. Dit alles heeft te maken met onze lichaamstemperatuur. Om goed in slaap te vallen moet je lichaamstemperatuur kunnen dalen. Met een té warme deken of in een benauwde kamer gaat dit natuurlijk niet zo makkelijk. Hierdoor kun je het best slapen onder een 4 seizoenen dekbed met een koel satijnen dekbedovertrek (bijvoorbeeld de Vintage Satin). Zo’n dekbed bestaat uit 2 losse delen; één deel voor de zomer en het andere deel voor de lente en herfst. Als je beide delen aan elkaar vastmaakt krijg je het ideale dekbed voor de winter. Je kunt de warmte van je deken hiermee dus aanpassen aan de temperatuur in je kamer, handig!

Bewegen
Sporten doet veel meer voor je lichaam dan alleen zorgen voor een goede conditie en een afgetraind lijf. Of je nu een grote ronde met de hond gaat lopen, een potje voetbal speelt of een stukje gaat fietsen, alle beweging telt en is mooi meegenomen. Door iedere dag minimaal een half uur te bewegen, wordt je stofwisseling verbeterd, krijg je makkelijker een positieve mindset en verbeter je ook nog eens de kwaliteit van je slaap. Drie vliegen in één klap dus! Wist je trouwens dat onze 30×50 cm handdoekjes ideaal zijn om mee te nemen in je sporttas? Door het kleine formaat nemen ze weinig ruimte in beslag en het katoen neemt zweet goed op. Mocht je liever een grotere handdoek gebruiken, dan zijn de maten 50×100 cm of 60×110 cm wellicht beter geschikt.

 

Slaap lang genoeg
De classic: Zorg voor minimaal 8 uur slaap. De een kan beter tegen weinig slaap dan de ander, maar de gemiddelde persoon heeft minimaal 8 uur nachtrust nodig. Het kan zijn dat jij hier iets van afwijkt, dus probeer voor jezelf te bepalen hoeveel uur jij moet slapen om met een uitgerust gevoel wakker te worden. Ga je normaal iedere avond rond 23:00 uur naar bed? Probeer dit eens een kwartier of half uur te vervroegen. Door hier een beetje mee te spelen kom je er vanzelf achter wat voor jou de ideale tijd is om onder de wol te kruipen.

Creëer rust in je hoofd
Heb je er net een drukke werkdag opzitten, lig je vervolgens nog uren naar het plafond te staren… Daar zit natuurlijk niemand op te wachten. Piekeren is niet bepaald bevorderend voor de kwaliteit van je slaap. Door je hoofd leeg te maken voordat je naar bed gaat, zal je zien dat je veel makkelijker in slaap valt. Een goed hulpmiddel hierbij is meditatie. Het klinkt voor veel mensen vaak een beetje zweverig, maar eigenlijk is het heel simpel. Ga op je rug liggen en focus je vervolgens op je in- en uitademingen. Mocht je het fijn vinden, dan zou je een kussen onder je knieën en/of een plaid over jezelf heen kunnen leggen voor wat extra comfort. De kunst is om hierbij al je andere gedachten los te laten. Het kan wat oefening vergen, maar zodra je de techniek eenmaal door hebt, helpt het je ook in het dagelijks leven om stress te verminderen. Mocht je nou niet op meditaties zitten te wachten, pak er dan een boek bij. Een half uurtje lezen zorgt ook al voor rust in je hoofd.

Heerlijk beddengoed
Naast bovenstaande tips is het natuurlijk ook belangrijk om fijn beddengoed te hebben. Kijk als eerste goed welk dekbed het beste bij jouw slaappatroon en temperatuur past. Vind je het lastig om te kiezen? In deze blog vertellen we je meer. Daarnaast heb je verschillende materialen om uit te kiezen zoals katoen, satijn, jersey of flanel bijvoorbeeld. Katoen is fijn voor de warmere maanden, flanel weer voor de wintertijd.

Hopelijk helpt het toepassen van deze tips jou om ‘s ochtends energiek uit bed te springen en jouw dag een stuk beter te beginnen!

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang €5,- korting.

Toestemming*