5 tips voor een goede nachtrust

5 tips voor een goede nachtrust

 

Ken je dat gevoel dat je toch echt acht uur geslapen hebt, maar totaal niet uitgerust bent? Ultiem slaapgenot is niet alleen afhankelijk van het aantal uren dat je slaapt. Een goede slaapomgeving is zeker zo belangrijk! Hieronder vijf tips voor een goede slaapomgeving.

 

1. Zorg ervoor dat je slaapkamer goed donker is. Het is echter wel belangrijk dat er ‘s ochtends natuurlijk licht door de gordijnen naar binnen valt: zo bereid je het lichaam voor op de ochtend.

 

2. Let op het klimaat. De optimale slaaptemperatuur is 16 graden. Dus zet een raam open in de zomer en verwarm de kamer voor in de winter. Zet echter altijd de verwarming uit op de slaapkamer. Plaats een ventilatierooster om overtollig vocht te laten verdampen en zet ‘s ochtends een raam open na het slapen voor een optimale ventilatie.

 

3. Zorg voor stilte in je slaapkamer. Verwijder apparatuur zoals tikkende klokken en probeer geluid van buiten af te sluiten. Het gebruik van oordoppen kan ook helpen, bijvoorbeeld bij een snurkende partner.

 

4. Zorg voor een schone slaapkamer. Stof en stofzuig regelmatig om de lucht gezond te houden. Verschoon minimaal een maal per twee weken (het liefst een maal per week) het beddengoed en schudt de dekbedden en kussens lekker buiten uit.

 

 

5. Verwijder blauw licht uit de slaapkamer. Het blauwe licht dat vanuit het scherm van de smartphone, tablet of laptop komt is ongezond. Dit licht verstoort de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Dus stop met het checken van Facebook en het behandelen van e-mails vanuit bed, lees liever een goed boek.

 

 

Slaap lekker en sta uitgerust op!

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang €5,- korting.

Toestemming*